Izgradnja osobnog brenda u modnoj industriji - intervju s Elenom Dizdar
13 Nov 2023 11:00
Obzirom da si jedan od najuspješnijih modela u Hrvatskoj, kako si uspjela stvoriti svoju prepoznatljivost i učiniti da svi žele baš tebe u svojim kampanjama?
Iskreno kada sam ulazila u modeling to mi je prvnestveno trebao biti hobi. Više su me drugi ljudi gurali u to, nisam naginjala ka tome. Bila sam sportašica, Miss sporta i zapravo sam uvijek imala takve predispozicije – i mršavost i vitkost.
Međutim na početku moje karijere, nazovimo to tako, 2015. godine trend je još uvijek bio u ekstremno visokim djevojkama. Ja sam zadovoljavala visinom, ali sam bila zapravo striktno komercijalni model i tu nije bilo puno posla. Zatim dolazi Instagram era i povratak 90ih gdje sam ja zapravo našla svoje mjesto pod suncem.
Ono što me možda razlikuje od drugih modela, a da to sad ne zvuči pretenciozno ili umišljeno je to da ja nemam problem raditi, nemam problem doći ranije ili ostati do kasno. Ne bih voljela govoriti o svom brendingu, nego o pristupačnosti i nekakvoj autentičnosti.
Svakom brendu zapravo kroz posao ne pristupam isto, pokušavam se prilagoditi onome tko me angažira. Poštovanje u industriji prije svega. Ja poštujem i make-up artista, njegovog asistenta, frizera – svi imaju jednako poštovanje u mojim očima i svima jednako želim udovoljiti na setu da bi projekt bio uspješan.
Koliko misliš da je izgradnja osobnog brenda bitna u modnoj industriji, osobito u ulozi modela?
Mislim da je jako bitno jer na kraju krajeva ti ne želiš biti one season. Želiš raditi koliko ti godine to dopuštaju, fizički izgled, tvoja okolina i naravno trendovi. Ono što mislim da je prije svega najbitnije je da si čovjek i da je to posao. Ako tome želiš pristupati kao poslu onda se moraš tako i ponašati.
Izgubio se taj osjećaj da je modeling zapravo posao. Može biti hobi i neki počeci i jesu, ali je skroz logično da nisu svi ekstremno uspješni i da ne zarađuju svi milione. Ista stvar je i sa sportom. To je zapravo vrlo, vrlo slično. Najbolji ostaju i nastavljaju graditi brending o kojem zapravo govorimo.
To je posao, krajnji cilj je u tom poslu biti uspješan i zaraditi novac, a sve ostale popratne stvari dođu same od sebe ako si dovoljno kontinuiran, uporan sve to dođe samo od sebe. Ljudi moraju prestati gledati modeling kao neki hobi, kao neki easy money jer je sve samo to ne.
Koliko se razlikuje rad na svjetskom modnom tržištu u odnosu na Hrvatsku? Gdje bi rekla da se tvoj posao modela više cijeni?
Bit ću iskrena. Mislim da sam doma povlaštena samim time što sam se usudila ići raditi vani jer zapravo neke svoje prve ozbiljnije korake sam napravila u Milanu. Kada sam se vratila svi su me dočekali raširenih ruku i smatram se dosta privilegiranom.
Na setovima su ljudi apsolutno prilagodljivi, izlaze u susret nekad čak i previše. Nije me to razmazilo, dapače trudim se da nema nikakve razlike. Ono što je glavna razlika je novac. Strano tržište je puno veće, veća je konkurencija i samim time je količina uspjeha veća jer ti doma nakon nekih poznatih vanjskih poslova postaješ uspješan i ljudi te poštuju samim time jer je vani teže. Vani je novca više, ali se doma osjećam ugodnije.
Krenula si se baviti i influencingom – što misliš da je više pomoglo drugome? Modeling karijera tome da postaneš influencer ili obrnuto?
Jako dobro pitanje. Kad promislim mislim da je jedna proporcionalna povezanica. Na početku je jednostavnije prodati paket i preko sociala i preko modelinga. Danas u Hrvatskoj, ali i na vanjskom tržištu mi svakako Instagram pomaže.
Da bi i radio neke veće komercijalne stvari moraš biti verificiran, barem u nekoj količini. Danas ne možete ući na casting nekih ekstremno velikih komercijalnih brendova koji izuzetno rade na Instagramu i čija je popularnost ogromna bez da imate 10 000 pratitelja.
Njihova politika je takva. Ako niste prepoznati u svojoj državi, zašto biste bili prepoznati uopće na tom tržištu. Samim time danas Instagram brending više nego ikada, ne znam hoće li se to mijenjati, ali smatram da će još samo više i više rasti te da klasični modeling koji ja barem vidim odumire.
Taj neki srednji sloj modela koje su živjele od showrooma, fittinga i toga svega ne postoji. Postoje te one season faces koje veliki brendovi angažiraju i to ne moraju nužno biti modeli. Vidjeli smo kako radi Balenciaga, Louis Vuitton, Gucci. To su sve bili obični ljudi, artisti koji su radili.
Postoji tu par super modela, npr. Bella Hadid, ali ona je priča za sebe. Tako da mislim da klasični modeling kao modelieng više neće postojati, a onda tu dolazi Instagram koji vas može eventualno progurati u tu prvu kategoriju.
Koje je tvoje zlatno pravilo pri kreiranju sadržaja? Kako biti aktualan cijelo vrijeme i to u dvije različite sfere?
Mrzim ono pravilo get money and run. Želim da svi brendovi s kojima radim, svi proizvodi koje stavljam su nešto što ja dugogodišnje koristim i netko s kim dugogodišnje radim. Ja zaista u Hrvatskoj s nekim ljudima radim po pet – šest godina tako da želim i da moji pratitelji vide da taj posao nije one season, da je kontinuitet i da brend samim time raste ako i mi ljudi ajmo to tako reći konzumiramo i nosimo.
Ako smo mi prva fronta modne industije, ako mi ne uložimo u modnu industriju, zašto bi neki običan čovjek to napravio? Mi koji to živimo moramo moći to predočiti ljudima da se apsolutno više isplati uložiti 500 – 600 kn više za hrvatski brend nego što ćemo kupiti neki loši materijal u Zari.
Samim tim influencingom ako radimo po principu get money and run nemamo taj kredibilitet da nekome nešto prezentiramo da to bude vjerodostojno.
Vjerodostojnost i kontinuiranost s nekim brendovima na tržištu ti onda jamči da imaš opet i taj svoj brending i da si ajmo to tako reći legit.